Zoeken in deze blog

donderdag 12 januari 2012

Verslag 21 december

Beste Collega’s,

Op 21 december begonnen wij onze dag met onze namen te schrijven bij drie uitspraken die ons aanspraken of waar we nieuwsgierig naar waren. De uitspraken varieerden van mannen-tester, de wandelaar, jij tegen mij etc. Voor de lezers onder ons ontstond het vermoeden dat dit titels van boeken waren. En jawel, via deze leuke bezigheid ontvingen wij van Niko elk een boek met een titel die ons aansprak als kerstgeschenk om te kunnen afschakelen onder de kerstboom. Niko, hartelijk dank.

Verder kregen we in de ochtend terugkoppeling over de gesprekken die Niko had met Tjeu Seeverens en Jan Meens en hebben wij besloten dat we graag weer snel met hen aan tafel willen om verder te kunnen gaan met al onze plannen.

We hebben de competentietest die wij als team 1 hebben gedaan geëvalueerd en gediscussieerd of deze geschikt is voor personeel en/of voor leerlingen of dat wij liever werken met een test die juist de passies/talenten van mensen in kaart brengt. Hierover gaan wij nog verder doorpraten. In elk geval geldt voor elke test dat het erom gaat hoe je met de informatie omgaat, waarvoor de informatie gebruikt wordt en dat je ervoor kunt kiezen om juist naar de sterke kanten (passies/talenten) van mensen te kijken en deze ook in te zetten in je organisatie.

De middag bleek nog een zware discussie te worden. We hebben gewerkt aan het ‘rooster’ (al gebruiken sommigen deze naam liever niet) van de leerlingen van het Beroepscollege. Hierin is de wens verwerkt om ver te gaan in de ‘vrije’ invulling - in de vorm van passieblokken (n de eerste 3 leerjaren) - door leerlingen en te geloven dat onze leerlingen dit kunnen. Een ander idee is om te werken in thema’s met daarnaast een praktische invulling, zeker voor de eerste pilotgroepen, die toch ook gebruik zullen moeten maken  vande mogelijkheden en het aanbod dat er op de startlocatie is. Er is een spanningsveld tussen het vasthouden van beproefde methoden en de wens om vernieuwend aan de slag te gaan. Oftewel: er was die middag veel discussie in de groep en verhitte hoofden op het eind van de bijeenkomst.
Het is echt noodzakelijk dat wij horen met hoeveel leerlingen en op welke locatie wij mogen starten. Die duidelijkheid zorgt namelijk direct voor kaders doordat dan de mogelijkheden en onmogelijkheden van die keuzes bekend zijn.

Ons kerstgevoel werd, naast ons kerstleesvoer, versterkt door de positieve initiatieven die we op de verschillende locaties zien. Paul Beurskens van locatie Brandenberg heeft aangeboden een sportieve activiteit te willen organiseren voor alle locaties van het Beroepscollege, Op het Herle is een geslaagde kunstactiviteit geweest, waar de leerlingen enthousiast over waren en waarin het personeel heeft kunnen proeven aan een andere (meer BC-achtige) manier van leerlingen begeleiden. Op PPL is kernteam 1a bezig met het opzetten van een soort passieblokken waarin de leerlingen meer ruimte krijgen om keuzes te maken, die hen aanspreken, omdat ze aansluiten bij hun passie. Hier krijgen we echt een goed gevoel van.

Peter en Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten